در این صفحه از بوشهر سرویس، به معرفی محسن شریفیان و نقش او در موسیقی بوشهر پرداختهایم. اگر به دنبال آشنایی با این هنرمند برجسته، آثار او و تأثیرش در حفظ و معرفی موسیقی جنوب ایران هستید، اینجا میتوانید اطلاعاتی ارزشمند پیدا کنید و بیشتر با فرهنگ موسیقیایی بوشهر آشنا شوید
محسن شریفیان، مردی از دل بوشهر که در ۳۰ دی ۱۳۵۴ به دنیا آمد، موسیقی را نه تنها به عنوان شغل، بلکه به عنوان بخشی از وجودش پذیرفت. خواننده، آهنگساز، نویسنده و نوازندهای که دنیا را با صدای نیانبان و دستانش در دنیای موسیقی بومی ایران آشنا کرد. او فارغالتحصیل رشتهٔ علوم اجتماعی با گرایش پژوهشگری است، اما در کنار تحصیلات آکادمیک، توانست مدرک درجهیک هنری (معادل دکتری) در نوازندگی نیانبان را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب کند. محسن فعالیت موسیقاییاش را از سال ۱۳۷۲ و با تأسیس گروه “لیان” در بوشهر آغاز کرد و به زودی به یکی از شناختهشدهترین چهرهها در عرصه موسیقی نواحی تبدیل شد.
در سیوهشتمین جشنواره موسیقی فجر، او توانست دو جایزه معتبر را از آن خود کند. یکی برای کتاب «باب الهوا، موسیقی مردمشناسی جزیره کیش» که در حوزه پژوهشهای تاریخی و فنی در زمینه موسیقی منتشر کرده بود و دیگری در بخش موسیقی نواحی برای آلبوم «لوکا». این جوایز تنها نمونهای از افتخارات اوست. در مراسم تندیس حافظ، او به پاس تلاشهایش در معرفی موسیقی فولکلوریک ایرانی به جهان، بهویژه در سطح بینالمللی، مورد تقدیر قرار گرفت. حتی آلبوم «لوکا»، اثر شاخص او، در سال ۲۰۲۴ به عنوان یکی از ۱۰ آلبوم برتر در حوزه بگپایپ (نیانبان) توسط مجله سانگلاینز معرفی شد. (ویکی پدیا)
موضوع | توضیحات |
---|---|
نام و تاریخ تولد | محسن شریفیان، زاده ۳۰ دی ۱۳۵۴ در بوشهر |
تحصیلات | نشان درجهیک هنری در موسیقی (معادل دکتری) و لیسانس علوم اجتماعی با گرایش پژوهشگری |
فعالیت هنری | تأسیس گروه "لیان" در سال ۱۳۷۲، نوازندگی نیانبان، آهنگسازی، نویسندگی |
جوایز مهم | دو جایزه در جشنواره موسیقی فجر (کتاب "باب الهوا" و آلبوم "لوکا")، تقدیر در تندیس حافظ، معرفی آلبوم "لوکا" به عنوان یکی از ۱۰ آلبوم برتر |
سازهای تخصصی | نیانبان، نیجفته، فلوت |
آثار مکتوب برجسته | "اهل زمین"، "اهل ماتم"، "باب الهوا"، "موسیقی بوشهر در عصر باستان" |
فعالیتهای نوآورانه | طراحی و ساخت نیانبان الکترونیک |
موسیقی فیلم | آهنگسازی برای فیلمها و سریالهایی نظیر "روزی مثل هر روز"، "تیکآف" |
برگزاری جشنوارهها | دبیر جشنواره "نوای نواحی" در نوروز ۱۴۰۰ |
محسن شریفیان از همان ابتدا با رویکردی متفاوت وارد دنیای موسیقی شد. او که با تأسیس گروه “لیان” مسیر تازهای در موسیقی بومی ایران باز کرد، به سرعت توانست جایگاهی ویژه در دل علاقهمندان موسیقی پیدا کند. گروه “لیان” به عنوان یکی از پیشروهای موسیقی بومی ایران شناخته شد و در این مسیر، محسن با ترکیب سازهای محلی و نوآوریهای خاص خود، زبان جدیدی در موسیقی بومی ایران باز کرد. او در سبکهای مختلف موسیقی ایرانی ماهر است، اما شناختهشدهترین جنبه کاریاش به استفاده از ابزارهای محلی و فولکلوریک برمیگردد. محسن به عنوان یک موسیقیدان فیوژن توانسته است سازهای سنتی ایرانی را با نوآوریهای جدید ترکیب کند و به این طریق موسیقی بومی را در سطح جهانی مطرح کند.
اگر بخواهیم درباره سازهای مورد علاقه محسن شریفیان صحبت کنیم، باید از نیانبان، نیجفته و فلوت یاد کنیم. او در نوازندگی این سازها به حدی مهارت دارد که به یکی از اساتید برجسته این سازها در ایران تبدیل شده است. اما نوازندگی تنها بخشی از داستان است. محسن شریفیان به عنوان آهنگساز نیز در عرصه سینما و تلویزیون آثار ماندگاری خلق کرده است. موسیقی متن فیلمهایی چون “روزی مثل هر روز”، “یادها”، “بوسهها و خنجرها”، “همسنگار” و “پینوکیو” همگی نتیجه استعداد و خلاقیت بیپایان اوست.
![محسن شریفیان هنرمند بوشهری](https://bushehrservice.ir/wp-content/uploads/2025/01/mohsen.sharifian-min.jpg)
محسن شریفیان در عرصههای مختلف موسیقی فعال بوده است. او نه تنها هنرمندی برجسته است، بلکه در برگزاری جشنوارههای موسیقی نیز دستاندرکار بوده است. یکی از مهمترین جشنوارههایی که بهدست او برگزار شد، جشنواره نوای نواحی در نوروز ۱۴۰۰ بود. این جشنواره، که اولین جشنواره بینالمللی ساز نیانبان محسوب میشود، در جزیره کیش برگزار شد و حضور ۱۳ گروه داخلی و ۴ گروه خارجی در آن، گواهی بر موفقیت و اهمیت این رویداد بود.
محسن شریفیان تنها در عرصه موسیقی فعال نیست. او نویسندهای با قلمی تأثیرگذار در زمینه موسیقیشناسی و مردمشناسی است. از اولین مقالهاش که در سال ۱۳۷۴ در هفتهنامه “آینه جنوب” منتشر شد، تا کتابها و مقالات متعدد دیگری که در زمینه فرهنگ و موسیقی مناطق مختلف ایران نوشته است، محسن همواره در تلاش بوده تا دانش موسیقی ایران را به جهانیان معرفی کند. کتابهایی همچون «اهل زمین؛ موسیقی و اوهام در جزیره خارگ»، «اهل ماتم؛ آواها و آیین سوگواری در بوشهر»، و «بابا الهوا؛ موسیقی و مردمشناسی بومیان کیش» تنها نمونهای از آثار اوست که با تلاشهایش در ترویج فرهنگ موسیقی ایران، نه تنها به موسیقی، بلکه به شناخت عمیقتر از تاریخ و فرهنگ این سرزمین کمک کرده است.
محسن شریفیان نه تنها یک نوازنده و آهنگساز است، بلکه در طراحی ساز نیز نوآور است. او نسخهای بومی از ساز نیانبان الکترونیک را طراحی کرده است. این ساز که بهطور معمول در اروپا برای تمرین هنرجویان استفاده میشود، بهطور خاص برای هنرجویان ایرانی طراحی شده است. طراحی و ساخت این ساز در ایران از سال ۱۳۴۰ آغاز شد و پس از حدود ۱۵ سال تلاش و مطالعه، به نتیجه رسید.